Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering 2023

Evaluering af pædagogisk læreplan 2023

 

Positive samspil og relationer mellem børn og de voksne, er en af de vigtigste forudsætninger for, at vi hele dagen skaber velfungerende læringsmiljøer, hvor der skabes rum for at alle børn trives, lærer, udvikles og dannes. Vi har fokus på først og fremmest at skabe en tryg tilknytning til det enkelte barn. Vi besvarer børnenes behov og idéer i samspillet med dem. Alle børn skal føle sig set og hørt, og det er de voksnes ansvar at skabe dette miljø gennem hele dagen. Læringsmiljøet er det, der hele tiden finder sted når vi er sammen med børnene, både i de voksen planlagte pædagogiske aktiviteter, i rutinesituationer og i den børneinitierede leg.

Børns trivsel, udvikling og læring samt personalets mulighed for videndeling og faglig sparring

Vi har haft flere nye tiltag i forhold til at sætte endnu mere fokus på trivslen hos børnene samt skabe mere mulighed for videndeling af faglighed samt refleksion hos personalet. 

Vi har ansat to pædagoger som er ressourcepædagoger i hhv. vuggestueafdelingen og børnehaveafdelingen. Ressourcepædagogen er på en gruppe i 2-3 måneder ad gangen og hjælper med forskellige indsatser som personalet på gruppen ønsker fokus på. Ligeledes er ressourcepædagogen med til at dele viden, erfaringer og refleksion mellem de forskellige grupper.

Vi har ligeledes fået et tættere samarbejde med udviklingspædagogen i området og har arbejdet med visuel kommunikation som en måde at forberede børnene på dagens aktiviteter samt mere overskuelig organiseringsplan til personalet. Vi har undervejs i forløbet justeret og ændret og gjort plads til individuelle gruppeønsker.

Et andet område hvor vi har sat yderligere fokus på børns trivsel og personalets faglighed er ved at deltage i ICDP. ICDP står for International Child/Caregiver Development Program. ICDP er et teori- og evidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er, at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner. Ledelsen har deltaget i kurset for ledere hvor omdrejningspunktet var medarbejderne, og i efteråret 2023 deltager to pædagoger, en fra vuggestuen og en fra børnehaven i kurset.

Vi afholder forskellige møder hvor der er mulighed for videndeling, faglig sparring samt refleksion. Vi holder personalemøde med forskellige temaer, pædagogmøder med faglige drøftelser samt fyrtårnsmøder. Da det kan være en svær balance at have nok møder til videndeling og refleksion samt ikke at have for mange aftenmøder har vi i 2023 reduceret i antallet af personalemøder hvor alle fastansatte samles til 4 møder om året. Vi har i stedet for holdt ad hoc afdelingsmøder hvor samarbejde, struktur og organisering har været omdrejningspunktet. I slutningen af året vil vi evaluere på mødestrukturen og eventuelt rette til i 2024.

Vækstmøder er et nyt tiltag som udviklingspædagogen i området har forestået sammen med forældre og stuepersonale, hvor der har været ønske om at sætte fokus på hvordan både forældre og personale kan støtte barnets trivsel og udvikling. I løbet af efteråret 2023 vil en pædagog fra vuggestuen overtage dette arbejde fra udviklingspædagogen.

Børnesyn

I Asgård har vi arbejdet med det nye og det gamle børnesyn og vi er optagede af det nye børnesyn hvor de voksne møder børnene ligeværdigt. Børn og voksne er lige meget værd. De voksne er nysgerrige på, hvad barnet oplever, dets holdninger, synspunkter og følelser. De voksne udskammer ikke barnet fordi det mener noget andet end den voksne. Det betyder ikke, at vi voksne skal være enige med børnene eller give dem ret – det betyder blot, at barnet er i sin fulde ret til at føle og mene lige præcis det, det føler. Vi voksne anerkender barnets følelser og meninger, men er ikke nødvendigvis enige.

Vi er også optagede af børnedemokrati og har blandt andet madvalg nogle gange om året hvor børnene har medbestemmelse på madplanen. Og vi har børneinterview en gang årligt med de ældste børnehavebørn.

Vi arbejder med børns arousalregulering som er barnets evne til at regulere indre spændingstilstande og derved skifte arousalniveau. Et barn kan for eksempel være helt opkørt både fysisk (i højt tempo) og psykisk (i højt gear) og have brug for at skifte til en lavere spændingstilstand. Eller et barn kan være i en lav spændingstilstand (i fysisk lavt tempo) og psykisk (i lavt gear) og have brug for at skifte til et højere gear fysisk og mentalt. I hverdagen arbejder vi således bevidst med at hjælpe børnene og især at hjælpe børnene med at komme i ro og her har vi implementeret hvilestund i børnehaven. Hvilestund har en varighed af ca. 15-20 minutter hvor børnene ligger på tæpper på gulvet og hører afslappende musik eller lydbog. 

Aktiviteter i Asgård

I Asgård har vi mange forskellige aktiviteter for børnene og vi er optagede af at dele børnene op i mindre grupper i løbet af dagen for at styrke koncentrationen, relationen samt nærværet mellem børnene samt mellem børn og voksne. 

Vi tilbyder forskellige aktiviteter der styrker motorikken og sanseapparatet, så som yoga, motorikture og Springcenter. Vi har aktiviteter der styrker kreativiteten og samspillet herunder forløb med Naturskolen, maleprojekter samt Bogglad med biblioteket. Derudover har vi mindre forløb på grupperne og i afdelingerne hvor der både er ”på tværs” -aktiviteter og fordybelsesaktiviteter i mindre grupper. Vi har også forskellige forløb om mad og madglæde hvor køkkenpersonale er inddraget. Vi deltager også i forskellige arrangementer i kommunen som Børnefestivallen og en årlig biograftur med små film samt projekter på havnen eksempelvis om dyr i havet - samt forskellige andre tilbud der kan bidrage til kulturelle og æstetiske oplevelser.

Vi forsøger på den måde at inddrage og arbejde med de 6 læreplanstemaer på forskellig vis og har forskellige temaer der i en periode sætter fokus på særlige temaer i læreplanen.