Pædagogiske værktøjer

Vi er altid opmærksomme på det enkelte barns udvikling og ønsker sammen med jer forældre, at medvirke til en god udvikling for alle børn. Det betyder at vi har brug for at sikre, at vi ikke overser noget. Vi har derfor forskellige pædagogiske redskaber, som vi anvender i arbejdet med børnene.

Læs her om vores pædagogiske redskaber:

Babytegn, systematisk refleksion, fri for mobberi, Trasmo, Sprogtrappen samt den styrkede pædagogiske læreplan

Babytegn:

Babytegn fremmer ikke alene barnets sproglige udvikling, men styrker også den følelsesmæssige kontakt til barnet. Derfor bruger vi babytegn i vuggestuen.

Babytegn er enkle fagter for ord. Babytegnene muliggør kommunikation med barnet før det formår at sige ordene. Babytegn er ikke et universelt sprog. Der er forskellige tegn for de samme ting i forskellige bøger. I en institution er det vigtigt at have de samme tegn for de ”vigtigste” ord fx sulten, sut, træt/sove. Således muliggøres, at alle børn uden sprog kan udtrykke sine primære behov til hele personalet. Babytegn er et supplement til det verbale sprog og vi vil derfor altid både anvende tegnet og det verbale ord.

Systematisk refleksion:

Er en metode hvor det pædagogiske personale gennemgår en systematisk refleksionsproces og effektivt finder nye forståelser for og enkle handlemuligheder til at hjælpe barnet i trivselsvanskeligheder.

Fri for mobberi:

Fri for Mobberi er et forebyggende antimobbeprogram til 0-9-årige børn, fagfolk og forældre, som Mary Fonden og Red Barnet står bag. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det nemt målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning.

Styrket pædagogisk læreplan:

Vores læreplan er et fælles pædagogisk grundlag med en række centrale elementer, eksempelvis leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb. Dette grundlag udgør forståelsen for og tilgangen til vores arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i Asgård børnehus.

Vi er altid opmærksomme på det enkelte barns udvikling og ønsker sammen med jer forældre, at medvirke til en god udvikling for alle børn. Det betyder at vi har brug for at sikre, at vi ikke overser noget. Vi har derfor forskellige pædagogiske redskaber, som vi anvender i arbejdet med børnene:

Trasmo:

TrasMo er et pædagogisk redskab, som det pædagogiske personale anvender til at sikre overblik, sammenhæng og ensartet registrering af hvert barns udvikling af sansemotoriske færdigheder i alderen to til fem år. TrasMo fokuserer på følgende færdigheder: personlige færdigheder, daglige færdigheder, leg, regulering af sansestimuli, boldfærdigheder, tegnefærdigheder, grovmotorik og finmotorik. TrasMo laves i en digital udgave, som gør det nemt for personalet at starte og følge op på registreringer, og det skaber samtidig et grafisk indbydende overblik over både hvert enkelt barn og hele dagtilbuddet.

SprogTrappen:

Vi anvender sprogtrappen, som et pædagogisk redskab til at observere på og understøtte børns sprog. Sprogtrappen er udviklet at af sprogforsker Pia Thomsen og indeholder forskningsbaseret viden om, hvilke sproglige udviklingstrin børn skal igennem. I Sprogtrappen anvendes et bredere syn på sprog, end traditionelle sprogvurderinger. her inkluderes f.eks. leg, relationer og kognition. Sprogtrappen er et redskab, der baseres på medarbejdernes observationer af det enkelte barn. Den anvendes til at undersøge hvor barnet kan rykke op på næste udviklingstrin. Alle børn indplaceres på Sprogtrappen af en medarbejder fra barnets gruppe. Indplaceringen foregår to gange årligt, medmindre der er en bekymring, eller en særlig opmærksomhed på barnets sproglige udvikling.